Op donderdag 23 september vierde Taal Doet Meer haar 35-jarig jubileum met een wandeling ‘Loop naar de Dom’. Vanaf tien locaties in het centrum van de stad startten kleine groepjes, bestaande uit medewerkers van bedrijven en vrijwilligers en deelnemers van Taal Doet Meer. Onderweg leerden zij elkaar en de stad beter kennen. Uiteindelijk kwamen alle groepjes aan bij de Dom. Binnen bij De Utrechtse Muziekschool (DUMS) sloten zij in delen het programma af met muziek, speeches, film en wat te eten.
‘’Wie had 35 jaar geleden kunnen bedenken dat er nu duizenden vrijwilligers via Taal Doet Meer hebben bijgedragen aan de taalvaardigheid van nieuwe Utrechters, waarschijnlijk inmiddels genoeg om een heel stadion Galgenwaard mee te vullen! Ik wil drie groepen bedanken: de vrijwilligers met hun onuitputtelijke inzet, de deelnemers aan de projecten die veel hebben moeten doorstaan om hier een plekje te vinden in Nederland en nu zo hard hun best doen en tot slot de Utrechtse bedrijven die Taal Doet Meer keer op keer steunen.”, aldus Eric Peters (voorzitter bestuur Taal Doet Meer)
Tijdens de viering lag de nadruk op de verbindende kracht van taal. Daarom werden deelnemers, vrijwilligers en medewerkers van Utrechtse organisaties die elkaar nog niet kenden aan elkaar gekoppeld. Allemaal kregen zij een op maat gemaakte wandeling, inclusief kaart, opdrachtenkaartjes en een tasje met wat lekkers. Opdrachten waren bijvoorbeeld: ‘Maak een foto van alle letters van het woord ‘taal’ en stuur de foto naar de organisatie’. Ook kregen zij gespreksonderwerpen mee, bijvoorbeeld: ‘wat is jouw lievelingswoord? En waarom?’. Zo hoopten we dat alle deelnemers aan de wandeling nieuwe plekjes van Utrecht én wellicht wat nieuwe Nederlandse woorden leerden kennen.
En dat is gelukt! Marike van het Utrechtse Schrijf Schrijf deed mee aan de wandeling en vertelt: “Ik heb leuke gesprekken gevoerd met de mooie Fariba. Ondanks een kleine taalbarrière hebben we toch veel overeenkomsten ontdekt. Zoals een liefde voor lezen en ommetjes, angst voor honden en een crush op James Bond!”
De foto rechts is gemaakt door: Joris Louwes, MediaMakers VC Utrecht